Stanovisko Expertní skupiny zemí střední a východní Evropy k nedostatečnému zajištění diagnostiky a terapie osteoporózy

Autoři: Palička Vladimír
Působiště autorů: Výbor Společnosti pro metabolická onemocnění skeletu ČLS JEP
Vyšlo v časopise: Clinical Osteology 2019; 24(3): 109
Kategorie: Stanoviska

Stanovisko z hlediska situace v České republice

V květnu 2019 se při příležitosti konference European Calcified Tissue Society (ECTS), pořádané v Budapešti, sešla skupina expertů reprezentujících odborné společnosti, aby projednala vážnou situaci v nedostatečném zajištění diagnostické a léčebné péče o pacienty s osteoporózou.

Expertní skupina konstatovala, že situace je závažná ve všech zastoupených zemích, a hledala cesty, jak situaci napravit.

Je potřebné připomenout, že podle posledních dostupných dat je v České republice více než 3,8 milionu osob starších 50 let a blížících se tedy skupině, která je osteoporózou zřetelně ohrožena. I když počet diagnostických přístrojů (DXA) se v ČR blíží hodnotě 100, jen asi dvě třetiny jsou kryty smlouvou se zdravotními pojišťovnami. Nízká společenská uvědomělost, nízké vnímáni rizika vzniku, rozvoje a následků choroby a extrémně nízký záchyt nemocných i po prvních osteoporotických frakturách vedou k tomu, že Česká republika patří k zemím s velmi vysokým „treatment gap“, tedy procentem osob s danou chorobou, které ale nejsou léčeny (podle posledních dostupných údajů se jedná o více než 75 % nemocných, kteří nedostávají potřebnou léčbu).

Expertní skupina zpracovala krátké stanovisko, poukazující na nejdůležitější problémy a možnosti jejich postupného řešení. Toto stanovisko postupujeme odpovědným institucím a publikujeme je níže i pro odbornou veřejnost.

prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc.

předseda výboru SMOS

Received | Doručeno do redakce | Doručené do redakcie 21. 8. 2019

prof. MUDr. Vladimír Palička, CSc., dr.h.c.

Palicka@lfhk.cuni.cz

www.smos.cz