Doporučení pro pacienty s osteoporózou v době pandemie COVID-19

Působiště autorů: Osteocentrum, III. interní klinika 1. LF UK a VFN v Praze
Vyšlo v časopise: Clinical Osteology 2020; 25(1): 35-36
Kategorie: Doporučené postupy

V následujícím doporučení poskytujeme některé užitečné informace pro dospělé s osteoporózou v době pandemie COVID 19.

Samotná osteoporóza nezvyšuje riziko vzniku nákazy koronavirem nebo závažných komplikací. Nicméně, pro každého, kdo trpí osteoporózou, je důležité, aby neprodělal zlomeninu. Systémy zdravotní péče jsou přetížené a obecná doporučení vyzývají lidi, aby se vyhýbali nemocnicím a ordinacím lékařů, pokud to není nezbytně nutné.

Mějte prosím na paměti, že starší dospělí a lidé trpící určitými chronickými chorobami, jako je cukrovka nebo plicní onemocnění, onemocnění srdce nebo ledvin, jsou ohroženi vyšším rizikem závažnějších komplikací v případě virového onemocnění, jako je chřipka nebo onemocnění COVID-19 (CoronaVirus 19 disease).

Webové stránky ministerstva zdravotnictví ČR poskytují důležité informace o tom, jak se chránit, cestovní rady a další pokyny: https://koronavirus.mzcr.cz/.

ZÁKLADNÍ PREVENTIVNÍ DOPORUČENÍ PŘI PANDEMII COVID-19

• Prevence pádů je zásadní: buďte opatrní a ujistěte se, že vaše domácí prostředí je bez překážek, dbejte na dobrou obuv a vyhýbejte se kluzkým povrchům.
  • Udržujte kontakt s rodinou a přáteli telefonicky nebo e-mailem – domácí izolace nemá být sociální izolací.
  • Neváhejte požádat o podporu, kterou potřebujete pro nákupy, vyzvednutí léků v lékárně někoho blízkého nebo nabízené služby ve svém okolí.
  • Udržujte fyzickou kondici, i když jste nuceně dlouhodobě doma. Pravidelná chůze po bytě a cvičení zvyšuje odolnost celého organismu (http://www.osteo-liga.cz/index.php/program-cviceni).

ZÁKLADNÍ DOPORUČENÍ PRO LÉČBU OSTEOPORÓZY PŘI PANDEMII COVID-19

Pokud platí nařízení vlády, abyste zůstali doma, nebo máte obavy z cesty a návštěvy svého lékaře nebo nemocnice, zkuste si sjednat telefonickou schůzku. Recepty lze poslat elektronicky (e-recept) telefonicky přes SMS nebo e-mailem.

Nepřerušujte žádnou léčbu osteoporózy, která vám byla předepsána. Pokud se necítíte dobře a vynecháte nějaké tablety, nezapomeňte obnovit obvyklou dávku léku, jakmile se budete cítit dobře. Dočasné zpoždění léčby nebude mít dlouhodobý vliv na zdraví kostí.

Pokud je kontrolní návštěva u vašeho lékaře zrušena nebo se v tuto chvíli necítíte příliš dobře na to, abyste lék k léčbě osteoporózy vyzvedl(a), kontaktujte telefonicky (i přes SMS) nebo e-mailem svého lékaře a domluvte si nový termín na dobu, kdy bude návštěva opět možná, aby byly zachovány přínosy léčby.

U většiny léků, které jsou užívány pro léčbu osteoporózy, nehrozí při krátkodobém vysazení riziko náhlého zhoršení osteoporózy a nových zlomenin.

INJEKČNÍ LÉČBA

Léčba teriparatidem (podkožní injekce Forsteo, Terrosa, Movymia): při krátkodobém vysazení (několika týdnů) nehrozí riziko zhoršení stavu vašich kostí.

Léčba denosumabem (podkožní injekce Prolia): je důležité, aby nebylo podání další injekce zpožděno o více než 4–6 týdnů, protože přínosy léčby po této době rychle odeznívají a přerušení léčby může být spojeno s vyšším rizikem zlomenin obratlů. Pokud se nemůžete na plánovanou návštěvu k injekční aplikaci léku dostavit, je nezbytné se domluvit s vaším ošetřujícím lékařem na dalším postupu (zajištění nového termínu návštěvy nebo zajištění aplikace léku v domácím prostředí). Mezi nežádoucími účinky léku Prolia u pacientů s osteo­porózou (a u pacientů s karcinomem prsu nebo prostaty léčených hormonální ablací) byl hlášen také častý výskyt infekcí horních cest dýchacích. Necítíte-li se zcela zdraví nebo při podezření na kontakt s infikovanou osobou doporučujeme aplikaci léku dočasně odložit a informovat svého ošetřujícího lékaře nebo praktického lékaře.

Léčba ibandronátem (např. nitrožilní injekce Bonviva) nebo kyselinou zoledronovou (infuze Aclasta): léky mají velmi dlouhý poločas v kosti a při přerušení léčby (až několik měsíců podle typu a délky předchozí léčby) nehrozí zhoršení stavu vašich kostí.

Podrobnější informace týkající se vaší léčby vám poskytne váš ošetřující lékař. Případně se můžete obrátit s dotazy na Ligu proti osteoporóze (http://www.osteo-liga.cz/index.php/dotazy).

Text byl zveřejněn v době pandemie COVID-19 na webových stránkách Společnosti pro metabolická onemocnění skeletu ČLS JEP a Ligy proti osteoporóze. Se schválením výboru SMOS ČLS JEP vypracoval doc. MUDr. Vít Zikán, Ph.D.

doc. MUDr. Vít Zikán, Ph.D. | vit.zikan@vfn.cz | www.vfn.cz

Received | Doručeno do redakce | Doručené do redakcie 30. 4. 2020